Praktijk voor kinder- en jeugdpsychologie
Anne Hermans
Behandeling
Voorafgaand aan de behandeling vindt een intakegesprek plaats. Tijdens dit gesprek wordt gezamenlijk een hulpvraag geformuleerd waar we tijdens de behandeling mee aan de slag gaan.
Afhankelijk van de hulpvraag en de leeftijd van het kind/ de jongere zullen de gesprekken individueel of samen met de ouder(s) zijn. Jongeren vanaf 16 jaar hebben zelf de keus of zij hun ouders bij de behandeling willen betrekken.
Wij vinden het belangrijk om tijdens de behandeling een oplossingsgerichte insteek te hanteren, waarbij we niet uitgaan van het probleem, maar ons juist richten op het vinden van oplossingen en daarbij op zoek gaan naar die momenten dat het beter gaat.
Binnen de behandeling wordt veel gebruik gemaakt van cognitieve gedragstherapie (CGT). Cognitieve gedragstherapie kan worden ingezet bij uiteenlopende problematiek. Hierbij kan je denken aan angst, dwang, somberheid, agressie etc. Bij cognitieve gedragstherapie wordt gekeken naar het verband tussen gedachten, gevoel en dat wat je doet, het gedrag.
Door op zoek te gaan naar helpende gedachten kunnen irreƫle en niet helpende gedachten naar de achtergrond worden gebracht. Hierdoor zal je merken dat je je prettiger en meer ontspannen voelt, wat een positieve uitwerking heeft op je gedrag. Tijdens de behandeling en aan de hand van thuisopdrachten kan worden geoefend met het uitvoeren van meer helpend gedrag. Dit zorgt ervoor dat je je uiteindelijk weer beter in je vel gaat voelen.
Het G-schema is een onderdeel van de cognitieve gedragstherapie. Het wordt gebruikt om de gebeurtenis, de gedachten, het gedrag en het gedrag in kaart te brengen.
Vervolgens ga je leren om objectief naar je gedachten te kijken en te controleren of ze wel kloppen? Is er sprake van denkfouten? Zijn je gedachten realistisch of kan je er ook op een andere manier naar kijken?